Titus Andronicus - The monitor

Titus Andronicus- The monitor

XL / Import
VÖ: 09.03.2010

Unsere Bewertung: 9/10

Eure Ø-Bewertung: 8/10

Krieg und Lieben

Am Ende des Tages läuft alles auf das Eine hinaus: Liebe. Die Liebe muss der Grund sein für all die Selbstzweifel, Alkoholexzesse und Kriege, mit denen sich Männer seit Anbeginn der Geschichte herumschlagen. Nicht umsonst ist die letzte Zeile auf "The Monitor", die Titus-Andronicus-Sänger Patrick Stickles mantraartig immer und immer wiederholt: "Please don’t ever leave." Aber bis zu diesem einfachen, verletzlichen Wunsch ist es ein weiter Weg, gesäumt von Urin und Exkrementen, Schlägereien und Verzweiflung, dem Amerikanischen Bürgerkrieg und Bruce Springsteen. Titus Andronicus lassen mit ihrem Zweitwerk "The Monitor", das hierzulande leider nur per Import erhältlich ist, den "War Between The States" in Whisky und Bier ertrinken, frönen zügellosem Folkpunk und sudeln sich in reichlich angekratztem Bombast.

"As a nation of free men, we will live forever or die by suicide": Über eine Stunde vergeht zwischen diesem einleitenden Zitat von Abraham Lincoln und dem letzten Aufbäumen von "The battle of Hampton Roads". Jede einzelne Minute dazwischen ist so intensiv, dass man entweder mit gereckten Fäusten durch die Wohnung springt oder in Tränen ausbricht. Die langen Songs verweigern sich meist konventionellen Strukturen und stapeln eine großartige Idee über die nächste. Gleich zu Beginn quillt "A more perfect union" förmlich über vor Zitaten und Anspielungen auf US-amerikanische Folklore, Melodien zum Mitgröhlen und naiv-ausufernden Soli: Jefferson Davis wird gehängt, John Browns Leiche gefunden und Springsteen paraphrasiert: "Tramps like us, maybe we were born to die." Und wer braucht schon abwechselnde Strophen und Refrains, wenn er gleich im Anschluss "Titus Andronicus forever" haben kann, ein einziges Monster von einem Schlachtruf-Refrain?

Das am Anfang leicht verkaterte "No future part three: Escape from no future" gipfelt in der unausweichlichen, aber befreienden Erkenntnis: "You will always be a loser now, and that’s okay." Ab da hat die Band sich so richtig eingespielt und in ihrem fatalistischen Nach-uns-die-Sintflut-Optimismus eingenistet. Und gerade, als das Schema aus fröhlich-kaputten Schrammelgitarren und ausnahmslos zitatfähigen Texten droht, sich abzunutzen, setzen Titus Andronicus zu ihren Meisterstücken an. "A pot in which to piss“ und "Four score and seven" bilden nicht umsonst die zentralen 18 Minuten einer Platte, auf der es so unglaublich viele Details zu entdecken gibt. Ersteres ist eine Prog-Odyssee, die den ganzen Schöpfungskreis der menschlichen Gefühle abschreitet und spätestens in ausgelassene Partystimmung verfällt, wenn das tänzelnde Saloon-Klavier sich seinen Weg über die schmuddeligen Bretter bahnt und seine Bläser-Freunde mitbringt. Letzteres Stück wandelt sich von Jekyll zu Hyde wie kaum ein anderer Song auf "The Monitor". Zu Beginn herrscht folkige Traurig- und Zerbrechlichkeit, dann steigt das dramatische Orchester ein, und schließlich bricht die Hölle los. Stickles kotzt sich mit irrem Grinsen die Seele aus dem Leib. "As I urinate into the void", wie er sagen würde. Am Ende gewinnen dann trotzdem die anderen.

Jeder einzelne Song hätte hier eigentlich eine Erwähnung verdient, bei einem aber ist es unvermeidlich. Auf 14 Minuten fassen Titus Andronicus auf "The battle of Hampton Roads" noch einmal alles zusammen, was so furchtbar ist an diesem Leben und so fantastisch an dieser Platte: die Zerstörung beim Duell der ersten beiden Panzerschiffe der Geschichte, die herrlich eingängigen Indie-Soli, Selbstzweifel und Kaputtungswille, der grandiose Moment, wenn der Dudelsack einsetzt, Blut, Tränen, Urin, die episch-prachtvolle Komposition - und schließlich die holde Weiblichkeit. Liebe. Eben alles, was Männer früher antrieb oder heute antreibt.

(Maik Maerten)

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Highlights

  • A more perfect union
  • Four score and seven
  • The battle of Hampton Roads

Tracklist

  1. A more perfect union
  2. Titus Andronicus forever
  3. No future part three: Escape from no future
  4. Richard II
  5. A pot in which to piss
  6. Four score and seven
  7. Theme from "Cheers"
  8. To old friends and new
  9. ...And ever
  10. The battle of Hampton Roads

Gesamtspielzeit: 65:23 min.

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(Neueste fünf Beiträge)
User Beitrag

MopedTobias

Postings: 15308

Registriert seit 10.09.2013

2020-03-28 09:40:35 Uhr
Fuck, jetzt kann ich "A more perfect union" nicht mehr hören, ohne dabei an die Lumineers zu denken :D

The MACHINA of God

User und Moderator

Postings: 22033

Registriert seit 07.06.2013

2020-03-28 01:28:10 Uhr
You have The Monitor at number four and I’m trying to be objective here, Patrick, but are you fucking serious?
Yeah, I have my reasons.

Obviously you have a different view of this album than your fanbase.
Than anyone in the world, yeah. I should say: I know how this looks. It's difficult for me to be objective about these things because these are like my little babies. Also, I'm aware that this particular record is the reason I’m talking to you now. It's the reason why I have a career at all. It gave me everything that I have. That gives me a certain amount of gratitude for it but also a certain amount of resentment for it.

Why?
Because that’s something I did when I was 24 and they're gonna write it in my obituary. That's annoying. It’s a little bit of an albatross. It's not that I think it sucks. There's things I like about it. There's some songs on it that I still like to play today. But it's got flaws on it that are apparent to me that might not be apparent to the casual listener. Shall I name them?

Can we first unpack what you just said? What does it say about how you’re wired that you did what you wanted to do—you made a successful album that got acclaim, brought you fans, increased your audience—and you resent it?
Well, like I said, I do have a certain amount of gratitude, but it's annoying because from the record after that onward, every review has said, "Well, we were all kinda hoping they'd do the second record again and they didn't, so temper your expectations accordingly." I think it's an obstacle for people appreciating the subsequent records on their own merits. And it's kind of ironic because the big theme of the record is the way people tend to define themselves and their view of the world in opposition to something else. They define themselves by a negative association with something they want to be in opposition to. How funny that all my subsequent records are falling to that same fate when I was trying to warn everyone against that.

On your releases after this, were any of your choices a deliberate reaction to people loving The Monitor so much? Were you inclined to test your new fans or maybe even irritate them?
No, I don't want to irritate them, necessarily. I do want a contract with my audience where they've kinda got to trust me a little bit and come along with me. That's not designed to be irritating. I do feel like some of the cornier decisions on [The Monitor] were part of the reason it was attractive to people, and I have to try to remove some of the cornier, wacker devices from our musical vocabulary.

Like what?
Well, on the first track, "A More Perfect Union," our most famous song—greatest hits, side one, track one—sometimes I think the reason it’s the most famous one is that it’s got that "whoa-oh-oh" thing in it. I probably would not do something like that now. I suppose there are little wordless things on the new one, but as far as this Lumineers, fuckin' grocery store, festival-kind of thing, that really grinds my gears. When I hear that kind of shit in the grocery store, I’m like "Oh my god, this is so annoying. I did this once."

You have A Productive Cough next and—
But I didn't even say why it’s bad! C'mon, let me tarnish my legacy here!

Go for it.
OK, for starters, my singing is another disaster.

Oh, come on.
Sometimes I hear it and I’m like, "Ugh, oh my god." Also, we did it to a click track. We made that decision because some of the song structures were pretty ambitious for kids like us at that age. So maybe that was the right choice at that time but when I hear it now, it sounds very rigid and mechanical to me. Every measure, it’s like, "Hey, do you think we’ll hit the downbeat right? Oh, wouldn't you know it, we hit it right down to the millisecond."

So your problem with it is that it sounds too good. Am I understanding that right?
No, the problem is that it doesn't sound good enough. It would've sounded better if it sounded like a real rock band, not a bunch of guys playing along with a computer.

Would you ever try to make a live version of this album? Next year, when you hit the ten-year anniversary, you could do one of those album anniversary tours bands do.
Yeah, I've heard of these. Well, let me tell you something right now, Dan. If you ever hear about me doing something like that, you can be pretty well assured that I must be pretty hard up for money. I can hardly think of anything less artistically stimulating.

OK, now I will move on to Productive Cough.
But you didn’t even let me say the part about the lyrics! The lyrics are full of references and allusions and shit.

Yeah... and?
That's wack. That's college kid shit. I should've come up with my own ideas.

I think a concept record that is both about mental health and the Civil War is a pretty daring experiment that I think you pulled off exceptionally well and I wish you would just take credit for something you did right on this fucking record.
I like the artwork.


https://www.vice.com/en_us/article/qv7m3p/titus-andronicus-patrick-stickles-ranks-all-of-the-bands-records

The MACHINA of God

User und Moderator

Postings: 22033

Registriert seit 07.06.2013

2020-01-06 20:31:46 Uhr
Ich komm irgendwie so recht in keine PLatte von denen rein ausser in die hier... aber dafür umso mehr.

Mr. Fritte

Postings: 524

Registriert seit 14.06.2013

2020-01-06 19:57:44 Uhr
Ich mag das Debut ja mittlerweile sogar noch etwas lieber, aber "The Monitor" hat es natürlich locker in meine Liste reingeschafft. Großartiges Teil.

chocolat ideal

Postings: 87

Registriert seit 13.06.2013

2020-01-06 19:49:31 Uhr
Bei mir locker Top15 - welch grandiose Platte. Schade nur, dass die Band danach einiges von ihrem rotzigen Wahnsinn eingebüßt hat...
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