Dredg - Live at the Fillmore

Dredg- Live at the Fillmore

Interscope / Universal
VÖ: 08.12.2006

Unsere Bewertung: 7/10

Eure Ø-Bewertung: 7/10

Kristallpalast

Hier von Prunksucht zu reden, hieße mit Kanonen auf Spatzen schießen. Eine Freude an feierlichem Pathos und gediegener Kunst darf man Dredg aber durchaus attestieren. Und so paßt auch ins Bild, daß sie nach drei famosen Studioalben das Konzert für ihre erste Live-CD an einem besonderen Ort zelebrierten: dem Fillmore in San Francisco. Draußen versinkt die kalifornische Sonne hinter den Hügeln jenseits der Golden Gate Bridge, drinnen schnörkeln sich kristallene Kronleuchter von der Saaldecke, altertümliche Straßenlaternen flackern an den Bühnenrändern. Eine Kerze und ein Rotweinglas prangen auf dem tuchverhangenen Pult in der Bühnenmitte. Ein Hauch von gutbürgerlichem Wohnzimmer, in dem die Vier ihr 19-Gänge-Menü kredenzen.

Mit "The warbler" macht ausgerechnet ein neues Stück den Auftakt und überrascht dezent mit pumpendem Synthiebaß unter dahinschwebenden Gitarren und den traumverlorenen Melodielinien von Gavin Hayes. Doch just da das Stück ins Grooven gekommen ist, zerfasert es nach gut zwei Minuten, bleibt Fragment und macht den Weg frei für die erste große Hymne des Abends: "Bug eyes". Was folgt, ist der wohlkalkulierte Rundumschlag. Virtuos hangeln sie von einem bildschönen Ast ihrer eigenen Bandgeschichte zum nächsten und lassen komprimiert noch einmal ihre Entwicklung nachvollziehen - von sprudelnder Improvisationsfreude hin zum kompakten Song. Souverän durchsegeln sie ihre verträumten Klangmeere, auf vorher abgezirkelten Routen kreuzen sie die Lavafluten an den Hängen des exakt vermessenen Pathosvulkans. Kristallklar ist der Sound, blitzsauber turnen sie auch durch vertrackteste Passagen, punktgenau sitzen die Samples - sie liefern ein nahezu perfektes Set ab.

Inmitten der Perfektion bleiben indes die Überraschungsmomente rar. Sie sind nicht so selten wie Pinguine in der Wüste, stehen aber dennoch unter Minderheitenschutz. Viel straffer als noch vor Jahren halten Dredg die Pferde in sich im Zaum. Auch "Stone by stone", der zweite Neuling des Sets, fügt sich nahtlos ein ins Klangbild - gefällt, überzeugt, ohne merklich aus dem Rahmen zu fallen. "Whoa is me" bekommt ein paar spannende neue Facetten, indem Dominic Lalli mit Flatterzunge dezente Saxophontupfer setzt. Bei "Triangle" treten sie ganz am Ende das Gaspedal durch und beschleunigen mit Afterburner auf Warp1. Ein paar Momente lang. Doch sie bleiben im Sattel, der Gaul brennt ihnen nicht durch. Erst am Ende tauen die Vier wirklich auf und lassen die Zügel etwas lockerer. Der "Matroshka"-Anhang "The ornament" hat sich abgekapselt und ist zur eigenen zarten Ballade geworden. Bei "The canyon behind her" springen ein paar unbekannte Takte aus dem Gebüsch und tanzen mit. Spätestens wenn sie bei "Yatahaze" und "90 hr sleep" angekommen sind, wird der frühe, unrasierte Charme der Band wieder wach. Hier schubsen sie die Zielstrebigkeit kurzzeitig vom Sattel, brechen aus dem bekannten Korsett aus und toben auf improvisiertem Neuland herum und dem Abschluß entgegen.

"Live at the Fillmore" ist ein Live-Album aus einem Guß geworden, mit leisen Momenten und großen Gesten. Mit Lust und Schmackes auf Weltklasseniveau gespielt, ohne Macken, Dellen, wüstere Patzer oder offene Brüche. Klangschön und werktreu. Es bleibt beeindruckend, dieser Vervollkommnung beizuwohnen. Bedenkt man, wie durchkomponiert viele der Songs inzwischen sind, ist solches Streben nach Perfektion auch nur folgerichtig, auch wenn man sich zuweilen ein wenig mehr Schaum vor dem Mund gewünscht hätte. Trotzdem: Spaß macht es, die Songmeilensteine der einzelnen Alben gewissermaßen zur Greatest-Hits-Sammlung geballt zu durchhören. Was bleibt? Die Vorfreude auf das neue Werk, an dem sie im Stillen schon werkeln. Auf ihren Alben schillerten Dredg zuletzt doch heller als auf der Bühne. Auch ohne Kronleuchter.

(Ole Cordsen)

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Highlights

  • Whoa is me
  • Of the room
  • The canyon behind her
  • Yatahaze

Tracklist

  1. The warbler
  2. Bug eyes
  3. Ode to the sun
  4. Same ol' road
  5. Sanzen
  6. New heart shadow
  7. Triangle
  8. The Tanbark is hot lava
  9. Not that simple
  10. Whoa is me
  11. Walk in the park
  12. Of the room
  13. Stone by stone
  14. Catch without arms
  15. Sang real
  16. The ornament
  17. The canyon behind her
  18. Yatahaze
  19. 90 hr sleep

Gesamtspielzeit: 77:06 min.

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User Beitrag
Jim Crow
2007-07-22 20:21:12 Uhr
lmZySv The Jim Crow rules for the public bus system in Montgomery almost defy belief today. Black customers had to enter the bus at the front door, pay the fare, exit the front door and climb aboard again at the rear door. Even though the majority of bus passengers were black, the front four rows of seats were always reserved for white customers. Bennett wrote: "It was a common sight in those days to see Black men and women standing in silence and silent fury over the four empty seats reserved for whites." Behind these seats was a middle section that blacks could use only if there was no white demand. However, if so much as one white customer needed a seat in this "no- man's land," all the blacks in that section had to move. Bennett concluded: "This was, as you can see, pure madness, and it caused no end of trouble and hard feeling." In fact, Parks herself was once thrown off a bus for refusing to endure the charade of entry by the back door. In the year preceding Parks's fateful ride, three other black women had been arrested for refusing to give their seats to white men. Still the system was firmly entrenched, and Parks would often walk to her home to spare herself the humiliation of the bus.

Rosa McCauley
2007-07-20 18:37:12 Uhr
TvZDqk Numerous honorary degrees; major thoroughfare in Detroit is named after her; SCLC sponsors an annual Rosa Parks Freedom Award; Spingarn Medal, NAACP, 1979; Martin Luther King Jr Award, 1980; Service Award, Ebony, 1980; Martin Luther King Jr Nonviolent Peace Prize, 1980; The Eleanor Roosevelt Women of Courage Award, Wonder Women Foundation, 1984; Medal of Honor, awarded during the 100th birthday celebration of the Statue of Liberty, 1986; Martin Luther King Jr Leadership Award, 1987; Adam Clayton Powell Jr Legislative Achievement Award, 1990; Rosa Parks Peace Prize; honored with Day of Recognition by Wayne County Commission; U.S. Congressional Gold Medal of Honor, 1999.

According to the old saying, "some people are born to greatness, and some have greatness thrust upon them." Greatness was certainly thrust upon Rosa Parks, but the modest former seamstress has found herself equal to the challenge. Known today as "the mother of the Civil Rights Movement," Parks almost single-handedly set in motion a veritable revolution in the southern United States, a revolution that would eventually secure equal treatment under the law for all black Americans. "For those who lived through the unsettling 1950s and 1960s and joined the civil rights struggle, the soft-spoken Rosa Parks was more, much more than the woman who refused to give up her bus seat to a White man in Montgomery, Alabama," wrote Richette L. Haywood in Jet. "[Hers] was an act that forever changed White America's view of Black people, and forever changed America itself."

From a modern perspective, Parks's actions on December 1, 1955 hardly seem extraordinary: tired after a long day's work, she refused to move from her seat in order to accommodate a white passenger on a city bus in Montgomery. At the time, however, her defiant gesture actually broke a law, one of many bits of Jim Crow legislation that assured second-class citizenship for blacks. Overnight Rosa Parks became a symbol for hundreds of thousands of frustrated black Americans who suffered outrageous indignities in a racist society. As Lerone Bennett, Jr. wrote in Ebony, Parks was consumed not by the prospect of making history, but rather "by the tedium of survival in the Jim Crow South." The tedium had become unbearable, and Rosa Parks acted to change it. Then, she was an outlaw. Today she is a hero.
Rick Doble
2007-07-20 02:53:26 Uhr
SK8LWP I put together a show of about forty photographs at a frame shop. I invent a unique way of mounting the pictures, flush on aluminum with a spacing device to move the picture out from the wall. This way of framing has never been done before, at least in our area. (Now I see it all the time on styrafoam board.) The show is a wild success with about a hundred people at the opening including the former director of the Playhouse 90 series on TV (a teacher in my department) who loves my work and brings the Chairman of the Art Department with him.
Maria Sanches
2007-07-19 01:37:43 Uhr
M6xclb First there is the need to find the real meaning life has for you. This journey we are all on is a varied one, for sure, but there are some similar things we are all going through.

Each of us, in our search for meaning in life, has a vast amount of experience to draw upon. Our struggles and hardship, along with our achievements and blessings, teach us life’s lessons. Your experience, your strength and the hope that endures are part of your unique story — and part of the reason why you should tell your life story.

The second primary reason to tell your life story is to leave your mark. We all want to be remembered. Certainly we want to be remembered for the good we've done and for the significant accomplishments in our lives. There is satisfaction in a life well-lived. Living a life fully... richly experiencing what it means to be alive and involved in helping others is a great thing. To share with others who you are, what you are about and what you believe in is passing on some very valuable personal history.

Lutus
2007-03-02 16:35:20 Uhr
Ein Wahnsinn. Diese Band ist live besser als auf CD. Es ist doch ein Kompliment für eine Band, wenn sie sich live sehr ähnlich anhört, Prog Rock hin oder her. Dredg sind fantastisch und tun sich keinen gefallen damit, ihre Songs bis zur unkenntlichkeit zu zerstümmeln. Weniger ist manchmal eben mehr.
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