The Wallflowers - Rebel, sweetheart

The Wallflowers- Rebel, sweetheart

Interscope / UMIS / Universal
VÖ: 07.06.2005

Unsere Bewertung: 7/10

Eure Ø-Bewertung: 8/10

Set the clocks to zero

Das Musikgeschäft ist ein Labyrinth, in dem man schon mal die Orientierung verlieren kann. Nach dem Erfolg ihres Meisterwerks "Bringing down the horse" wollten die Wallflowers alles anders machen und lieferten nach vier Jahren mit "Breach" eine ziemlich unausgegorene Platte voll Hausfrauenpop ab. Der Nachfolger "Red letter days" war dann schon wieder bedeutend besser, blieb mit radiotauglichem Poprock aber auch hinter den Möglichkeiten der Band zurück. Jetzt gibt es einen neuen Produzenten (Brendan O'Brien, of Pearl Jam fame) und mit Fred Eltringham (wieder mal) einen neuen Schlagzeuger - diesmal aber endlich einen, der seinen Job wirklich versteht. Dazu die klare Anweisung: Zurück, Marsch, Marsch!

Schon der Opener "Days of wonder" klingt, als hätte es die letzten beiden Alben nie gegeben. Lückenlos schließen die Wallflowers an "Bringing down the horse" an und liefern Folkrock der besten Sorte ab. Keine Elektrobeats mehr, keine spacigen Keyboards: Alles klingt wieder so erdig, natürlich, bluesig wie vor neun Jahren - oder auch vor vierzig. Jakob Dylans rauhe Stimme kommt jetzt noch besser zur Geltung, wenn er über die ganz großen Themen singt: "Adam took the apple, I was not involved / I'm not responsible for how lost we are." Überall Schuld und Sühne, Liebe in all ihren Schattierungen und diverse Reisemetaphern: "The journey is over, it's too late to prepare / Why can't you see that, baby / We're already there."

In Sachen Ohrwürmer hat Dylan einen Gang zurückgeschaltet. Die "Lalala"-Zeilen, die sich direkt in die Gehirnwindungen brennen, sind verschwunden, die Songs entfalten sich etwas langsamer. Dann sitzt man aber mit offenem Mund vor der Stereoanlage und bewundert stumm, was einem die Band da präsentiert: "Here he comes (Confessions of a drunken marionette)" ist der kleine Bruder ihres großen Hits "One headlight", das klagende "God says nothing back" sorgt für Tränen im Augenwinkel, die vom stampfenden "Back to California" weggeblasen werden.

Die wirkliche Größe dieser Band scheint vor allem bei den Balladen auf. "From the bottom of my heart" klingt fast wie direkt am Lagerfeuer aufgenommen, und auch sonst ist "Rebel, sweetheart" ein überaus stimmungsvolles Album. Sicher, auch diesmal gibt es wieder Nummern, deren Spannungsbogen ziemlich früh eingestürzt ist. Aber die Erkenntnis, die man aus dem Album mitnimmt, ist eine, mit der man in dieser Form kaum gerechnet hätte: The Wallflowers are back in bloom.

(Lukas Heinser)

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Highlights

  • Days of wonder
  • Here he comes (Confessions of a drunken marionette)
  • We're already there
  • God says nothing back
  • From the bottom of my heart

Tracklist

  1. Days of wonder
  2. The passenger
  3. The beautiful side of somewhere
  4. Here he comes (Confessions of a drunken marionette)
  5. We're already there
  6. God says nothing back
  7. Back to California
  8. I am a building
  9. From the bottom of my heart
  10. Nearly beloved
  11. How far you've come
  12. All things new again

Gesamtspielzeit: 49:50 min.

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(Neueste fünf Beiträge)
User Beitrag
music777
2005-06-22 11:49:38 Uhr
Schöne Rezension. Danke Lukas.
Kein Verriß wie bei CDstarts.
Ich finde jedoch, dass "How far you've come"
ein weiteres Highlight des Albums ist.
Armin
2005-06-06 12:57:59 Uhr
Ja, richtig. Über den "Universal Music International Service", eine Abordnung von Universal, die die "kleineren" Import-Themen frühzeitig in Regal bringt.

Infos zur Veröffentlichung hier
music777
2005-05-23 14:53:03 Uhr
Nach Amazon und WOM erscheint das Album auch in Deutschland: VÖ 7.6.05 !
music777
2005-05-23 11:48:33 Uhr
Allmusic-Review by Stephen Thomas Erlewine:

"The Wallflowers, particularly their leader, Jakob Dylan, can't catch a break. They're not only bound to be compared — not entirely fairly but certainly understandably — to Jakob's father, Bob, but an equally large burden is that they're a straight-ahead rock band in a time that doesn't value straight-ahead rock bands. They were able to ride the post-alternative wave to the top of the charts in the mid-'90s, when all guitar bands were lumped into a nebulous alt-rock scene, but just a few years later, in the aftermath of trip-hop, MTV Amp, and OK Computer, all big rock bands were expected to tackle the serious challenge of electronica, since that was the wave of the future and all. Didn't matter if they were groups as singularly unequipped to fuse loops and guitars as R.E.M. or Oasis — they all made tentative attempts to reconcile classicist rock with futurist electronica. Not the Wallflowers. They stuck to their guns and made driving, songwriter-oriented rock & roll in the vein of Springsteen, Tom Petty, and John Mellencamp. This stubbornness served their music well, but it won them no new fans, either among critics or the general public, who criticized them for being what they are: a working rock band, pure and simple. On each record, they have variations on their signature sound, given a slightly different spin depending on what producers they work with, but that's what most rock bands, good or bad, do — they make records and go on tour. This happened more in the '70s and '80s than in the '90s and 2000s, when dwindling audiences and corporatization kept bands off the road and out of the studio for long stretches of time, but the Wallflowers remain a rock band in the traditional sense, mining a similar vein on Rebel, Sweetheart, their fifth album, as they did on their first. While there are no musical surprises here, this is a better album than its predecessor, Red Letter Days, not just because it's a stronger, more varied set of songs, but because they finally have a perfectly matched producer in Brendan O'Brien. Like his recent productions for Bruce Springsteen, O'Brien helps focus and revitalize the Wallflowers, opening up the music through subtly textured overdubs but also giving the band a harder attack than they've ever had. Simply put, they've never sounded better as a band than they do here, and they've never had a record as robust and interesting on a pure sonic level as they do here. Not that Rebel, Sweetheart offers anything all that different from previous Wallflowers albums — they just do what they do better than they have before. Ultimately, there's a certain comfort in knowing that the Wallflowers can deliver sturdy, engaging classicist rock like this, since it makes them different from other rock bands of their time in yet another way: they're reliable."

music777
2005-05-19 17:31:57 Uhr
Auf MSN gibt es Hörproben aller Songs von Rebel Sweetheart:

MSN Rebel Sweetheart
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