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Poliça - Madness

Poliça- Madness

Memphis Industries / Indigo
VÖ: 03.06.2022

Unsere Bewertung: 7/10

Eure Ø-Bewertung: 7/10

Wie wir überleben wollen

Fehlt da nicht irgendwas? Aber ja: Als Poliça im Februar 2022 einen unsanft scheppernden und brodelnden Elektro-Track online stellten, sah das ganz nach dem Vorboten zu einem neuen Album aus. War es auch – nur, dass "Rotting" nun gar nicht auf "Madness" enthalten ist. Könnte man gemein finden, wenn Channy Leaneagh, Ryan Olson und Kollegen das Stück nicht auf Bandcamp zum freien Download bereitgestellt und so den im Bandnamen festgeschriebenen Ehrenkodex befolgt hätten. Berufsethos, faires Verhalten gegenüber Fans, einfach kein Arsch sein. Und wer etwas vermisst, liegt gar nicht so falsch, denn der fünfte Longplayer des Quintetts aus Minneapolis gibt sich noch ein gutes Stück karger als "When we stay alive" – ein Titel, der angesichts globaler Pandemie auch ohne Leaneaghs Dachsturz im Jahr 2019 plötzlich eine ganz neue Bedeutungsebene bekommt. In der Zwischenzeit haben Poliça ihren Sound weiter leergeräumt und abgedunkelt, was gerade sowohl der Welt als auch ihnen hervorragend steht.

Behandeln wir "Rotting" also einfach wie eine Art imaginären Opener – zumal "Alive" mit muskulöser Basslinie und unterschwelliger Power circa an der gleichen Stelle weitermacht und in seinem unbändigen Überlebenswillen direkt an den Vorgänger anknüpft, als dessen zweiter Teil sich "Madness" verstanden wissen will. Die Rhythmen glitchen, Leaneaghs Stimme wandert ein ums andere Mal in den digitalen Häcksler, Future-R'n'B und Electronic Body Music zucken unter der gleichen schummrig beleuchteten Discokugel. Recht so, denn so relativ einfach machen es Poliça einem nicht noch einmal: "Violence" schwingt sich mehrmals folgenlos zu einem knochigen Breakbeat-Muster auf und wird abgewürgt, sobald der Song in so etwas wie einen Groove hineingefunden hat, das Titelstück verzichtet komplett auf Eingängigkeit, während Leaneagh ein körperloses "I came here to destroy" in den Raum wirft und ein erratisches Violinensolo die psychedelisch wabernden Soundscapes in Stücke schneidet. Mysteriös? Das soll so.

Schließlich gibt die Sängerin mit voller Absicht Slogans wie "I'm her(e) for you all and I am never really her(e)" zu Protokoll und mauschelt listig mit Identitäten und mentalen Aggregatzuständen. Es ist fast eine Erleichterung, dass sich "Away" als wehmütiges Trennungslied zu erkennen gibt, bei dem sich die knarzigen Drone-Flächen im Hintergrund einigermaßen zurückhalten. Auch "Fountain" möchte im Grunde nur ein kleines balladeskes Etwas über einem Piano-Loop sein, treibt sich dann aber doch auf dem gleichen "Nightmarket" herum wie Burial, wo es entfernt knistert und knuspert. Und befleißigt sich Leaneagh zum Finale einer ähnlichen Gesangsmelodie wie "Lime habit", sind von einer Platte wie "United crushers" nur mehr "Sweet memz" übrig – und ein paar dynamische Percussion-Shots, welche die trotz allem unwirklich umschmeichelnde Szenerie gleichzeitig zerreißen und zusammenhalten. Ein Album, bei dem man an das Leben glauben muss – und der Wahnsinn? Ist bekanntlich nur eine schmale Brücke.

(Thomas Pilgrim)

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Highlights

  • Alive
  • Away
  • Sweet memz

Tracklist

  1. Alive
  2. Violence
  3. Away
  4. Madness
  5. Blood
  6. Fountain
  7. Sweet memz

Gesamtspielzeit: 31:53 min.

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(Neueste fünf Beiträge)
User Beitrag

kingbritt

Postings: 4805

Registriert seit 31.08.2016

2022-05-27 08:35:00 Uhr

. . . geordert. Die mag ich auch. ^^

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 22687

Registriert seit 08.01.2012

2022-05-26 20:42:57 Uhr - Newsbeitrag
Frisch rezensiert.

Meinungen?


Felix H

Mitglied der Plattentests.de-Chefredaktion

Postings: 8192

Registriert seit 26.02.2016

2022-04-11 12:16:58 Uhr
Scheint gerade so ein Ding zu sein, die Outtakes vorab als Single zu veröffentlichen, siehe auch Sharon Van Etten.

Autotomate

Postings: 4382

Registriert seit 25.10.2014

2022-04-11 11:12:43 Uhr
Schade, dass sie das geniale "Rotting" (siehe Eröffnungsposting) nicht mit draufgenommen haben.

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 22687

Registriert seit 08.01.2012

2022-04-04 18:59:46 Uhr - Newsbeitrag
POLIÇA

NEW ALBUM “MADNESS” OUT 3 JUNE 2022

Memphis Industries

NEW SINGLE ALIVE OUT NOW – LISTEN HERE



POLIÇA, the Minneapolis-based project of singer, Channy Leaneagh, producer, Ryan Olson, bassist, Chris Bierden and drummers, Ben Ivascu and Drew Christopherson have announced their new album 'Madness' is due June 3rd via Memphis Industries.



The first single from the album "Alive" is out as the first taster and Channy says of the track "Bad things happen, the fire goes out; even with the best flammables it stays dark until nothing matters becomes the fire itself."

Listen to Alive HERE



Recorded mostly from 2020-2021 in Ryan Olson’s Minneapolis studio with lyrics written and recorded by Channy Leaneagh, Madness is an experimental expansion of the 4 piece family band of Chris Bierden (bass), Drew Christopherson and Ben Ivascu (drums) to include the anthropomorphic production tool “AllOvers(c)”, designed by Olson and fellow producer & sound-artist Seth Rosetter. Madness continues within the collaborative enclave in which Poliça resides and includes co-production by Dustin Zahn Alex Ridha and Alex Nutter. The lyrics and startling artwork for Madness are summed up by Channy as follows: “I am here for you all and I am never trulymyself here. I am her for you all and I am never truly her”.



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POLIÇA began in Minneapolis in 2011 when singer Channy Leaneagh started collaborating with Ryan Olson, the producer of Jagjaguwar signed soft rock collective Gayngs, on a new batch of synthesizer and percussion-heavy arrangements. Channy was in the process of emerging from a personal and creative break up, with this informing much of the lyrical content of the songs. The resulting debut album, 2012's Give You The Ghost, immediately garnered international acclaim, with Rolling Stone hailing it as "the sound of heartbreak and celebration happening simultaneously" and Q praising it as "a bewitching, urgent, magical debut." Bon Iver meanwhile declared that POLIÇA were “best band I've ever heard” and Jay-Z weighed in with a co-sign. The record became known for Channy's electronically manipulated vocals (using a TC-Helicon voice processor) that lent the album much of its uniqueness as heard on tracks such as Lay Your Cards Out and Dark Star.



The quick success of ‘Give You The Ghost’ brought with it a heavy touring schedule and an itch to keep creating. Taking just a few months off from the road, the band ventured into the studio and came out with their follow-up, Shulamith, named after radical feminist Shulamith Firestone, in the fall of 2013. The record featured stand out tracks “Tiff” featuring Bon Iver’s Justin Vernon and Chain My Name a moment of sparkling electronic pop on a record of darker sounds and themes than their debut. Interestingly the album’s cover was banned by Apple Music requiring them to heavily pixelate the image of a woman dying her hair red. Shulamith was another critical hit with MOJO saying it "proves that intelligent pop music still has the ability to seduce and enthral” and, bolstered by a live line up of dual drummers Drew Christopherson and Ben Ivascu and bass and backing vocals from Chris Bierdan, POLIÇA conquered massive festivals around the world from Coachella to Glastonbury in addition to performing on Late Night With Jimmy Fallon and multiple slots on Later With Jools Holland.



There followed a period of recuperation back home in Minneapolis in which time Channy and Ryan started a family. Slowly songs appeared, influenced by motherhood and the growing social unrest in the USA. The resulting album, 2016’s United Crushers, named after tags that appear on many abandoned buildings around Minneapolis, was a crisper, less bleak affair as demonstrated on lead single Lime Habit. United Crushers was also notable for having band members Drew, Ben and Chris contribute more to the recording and, with the vocal processing dialled down, the album had more of a live feel. As with the previous two albums a whirlwind of touring, festivals and media appearances followed. Channy became an in demand featured vocalist, performing on releases by Lane 8, trance DJ Sasha and Leftfield’s Alternative Light Source album. POLIÇA also worked with Berlin neo-classical collective s t a r g a z e, an intriguing musical pairing brought about by their involvement with Aaron Dessner and Justin Vernon’s collaborative PEOPLE (now branded 37d03d0) collective. The resulting highly experimental album Music For a Long Emergency was released in 2018.



In 2018 POLIÇA began work on their fourth album but near tragedy followed. As Channy was clearing snow from her roof she fell and had to physically drag herself into her house to call for help. She had smashed her L1 vertebrae and battered her spine, leaving her in a brace with limited mobility for months. While recovering, Leaneagh’s doctor told her to focus not only on physical healing, but to meditate on the mental act of healing as well – working to erase the anger, regrets, and fear she felt about her fall. On the resulting LP When We Stay Alive, released in 2020, Channy realized the power in restructuring her inner self. POLIÇA managed one European tour on When We Stay Alive ending in Portugal in March 2020 before the pandemic hit.



The songs on the new 7 track, 31 minute release Madness are something of a companion piece to When We Stay Alive and represents a potential end point to the first phase of POLIÇA’s existence.



Madness track listing:



Alive

Violence

Away

Madness

Blood

Fountain

Sweet Memz


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