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Lou Barlow - Reason to live

Lou Barlow- Reason to live

Joyful Noise / Cargo
VÖ: 28.05.2021

Unsere Bewertung: 7/10

Eure Ø-Bewertung: 7/10

Lo-Fi-Sensibilität

Erst wenige Wochen ist es her, da erschien das neue Album jener Band, mit der Lou Barlow einst auf die Bildfläche trat. Seine Beiträge auf Dinosaur Jr.s "Sweep it into space" gehörten zu den stärksten des Albums, aber es waren eben nur deren zwei. Und so wirklich ins Herz des Indies mit verwuschelter Lo-Fi-Prägung schrieben sich Barlows Songs ja ohnehin erst im Anschluss an das inzwischen natürlich längst ausgesöhnte Zerwürfnis mit J Mascis, als er bei Sebadoh und auf seinen Soloalben zum eigenen Regisseur wurde. Es ist wohl keine allzu steile These, dass Barlow am Ende des Tages vielleicht doch lieber an der stromlosen Gitarre schrubbt als am brutzelnden Bass hinter gniedelnden Pentatoniken. In den letzten fünf Jahren hat er also hinter den Kulissen fleißig Material angehäuft und gleich 17 Songs nun veröffentlicht: die meisten kurz und knackig, unmittelbar festgehaltene Ideen zwischen einsamen Akustikeinlagen und behutsamen Bandarrangements.

Falls das eher nach Collage als Konzept klingt, lohnt ein Blick aufs Cover. Dort prangt eine ebensolche Zusammenstellung zuckersüßer Familienfotos, durch die aber implizit der Titel schimmert: "Reason to live". So sieht sie aus, die Selbstverortung eines mehrfachen Vaters in seinen mittleren Fünfzigern. Die ersten Sekunden spannen dann den weiten Bogen: Es knistert und rauscht eine instrumentale Demo Barlows aus dem Jahr 1982, bevor der Sprung ins Jetzt erfolgt. Flirrende Gitarren und eine dezent-verträumte Psychedelik, die eher vertraut und heimelig wirkt als herausfordernd, empfangen in "Into my arms". Der melancholisch-ernsthafte Indie-Pop des Titelsongs formuliert eine Einsicht, die, so geläufig sie auf dem Papier auch sein mag, je neu errungen werden muss: Güte lässt sich leicht verlieren, wo ihr Halt wegbricht. "Why can't it wait" rundet das starke Eröffnungstrio mit jener intimen Dramatik ab, welche die besten Akustiknummern des US-Amerikaners kennzeichnet, getragen von einer Stimme, deren Schüchternheit nach wie vor eigentümlich direkt wirkt. Bei Barlow war das nie ein Widerspruch.

In der Folge verdichtet sich der Eindruck, dass auf dem gereiften Lo-Fi-Fundament Stücke entstehen, die nicht mehr alles in Zweifel ziehen müssen, um eine solide Selbstsicherheit behaupten zu dürfen. Ihre Skepsis verlieren sie dabei aber ebenso wenig wie ihre Geheimnisse. "Privatize" ist ein gewissermaßen programmatischer Titel: Der nervös in die Höhe treibende Bass und die klirrenden Gitarren hallen aus der Ferne heran, private Gewissheiten berauben immer auch ein Stück weit anderer Möglichkeiten. Zwar plätschern manche Melodien im Mittelteil von "Reason to live" etwas unspektakulär oder skizzenhaft vorbei, immer wieder gelingen Barlow jedoch tolle Momente wie "Clouded age", dessen beschwingt-grüblerische Harmonieseligkeit an besten Alt-Country erinnert. "Thirsty" wiederum verkleidet sich als blutlüsterne Demo eines Hardcore-Songs auf geschrammelten Akustikgitarren und strotzt nur so vor DIY-Spaß, wenn dann auch noch ein übersteuerter Bass einsetzt.

Bevor die Spannung allzu sehr verloren geht, zieht Barlow die Zügel noch einmal an. Das vermeintlich leichtfüßige "Tempted" umkreist ein unheilschwangeres Zentrum, das in der Schlusspointe angedeutet wird: "Be honest with yourself / You're a drunk." Und hinter "All you people suck" versteckt sich der heimliche Hit des Albums, der mit clever hingetupfter Leadgitarre entgegen seinem Titel ein feinsinniges Bild der Irrungen und Wirrungen menschlichen Zusammenlebens zeichnet: "A mirror knocked low / Reflection deceiving when seen from above." Manchmal hat Barlow seine Songs früher übrigens leise in einen Kassettenrekorder gesungen, um seine Mitbewohner nicht zu wecken. Es ist ein beinahe zärtliches Bild, das viel über seine Ästhetik verrät: Lo-Fi-Sensibilität im doppelten Sinne. Er hat sie sich bewahrt, auch wenn inzwischen im Nachbarzimmer seine Familie auf ihn wartet.

(Viktor Fritzenkötter)

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Highlights

  • In my arms
  • Reason to live
  • Why can't it wait
  • Clouded age
  • All you people suck

Tracklist

  1. In my arms
  2. Reason to live
  3. Why can't it wait
  4. Love intervene
  5. Privatize
  6. I don't like changes
  7. Clouded age
  8. Over you
  9. How do I know
  10. Cold one
  11. Thirsty
  12. Maumee
  13. Lows and highs
  14. Paws
  15. Tempted
  16. All you people suck
  17. Act of faith

Gesamtspielzeit: 44:02 min.

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(Neueste fünf Beiträge)
User Beitrag

Tommy Stinson

Postings: 27

Registriert seit 26.01.2021

2021-06-04 15:35:32 Uhr
Klar, er (Lou Bega) ist gleichzeitig auch noch die Inkarnation von Heintje und Vater Abraham. Mango #5 in der Version von Dinosaur Jr., bei der sich L. B. den Gesang mit J. Mascis teilt, ist auch eine echte Ohrenweide.

Marküs

Postings: 883

Registriert seit 08.02.2018

2021-06-04 12:01:10 Uhr
War das nicht der Typ mit Mango Namber Feif?

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 21019

Registriert seit 08.01.2012

2021-06-02 21:26:47 Uhr - Newsbeitrag
Frisch rezensiert.

Meinungen?

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 21019

Registriert seit 08.01.2012

2021-04-07 18:40:47 Uhr - Newsbeitrag

LOU BARLOW

kündigt neues Solo-Album via Joyful Noise Recordings an
„Reason To Live” erscheint am 28. Mai 2021
Video zur ersten Single „Over You” jetzt online



LOU BARLOW wird am 28. Mai sein neues Solo-Album „Reason To Live” via Joyful Noise Recordings veröffentlichen. Im Zuge dieser Ankündigung teilt LOU heute das Video zur neuen Single „Over You”.

LOU zum neuen Song und Video:
„Over You” is based on one the first songs I captured on cassette back in 1982 or so. I’ve managed to save almost everything I recorded back then, and I decided to resurrect and recreate a few things for my ‘Artist Enabler Series’ for Joyful Noise in 2019. I used some of the original lyrics: ‘I knew everything about you.. I knew nothing about you’ and built on that feeling. Since the melody had followed through the years since I recorded it, it came together quickly. I went as far as recording the basic tracks of the new version on to cassette in an attempt to mimic the atmosphere of the original.

When considering the video I talked to my wife, Adelle, about things in our lives that we’ve never been ‘over.’ We moved from California six years ago, a place that we both loved. We started compiling home videos from our times living there (17 years in my case) and scenes from some 80’s movies that were filmed in LA. When we combined the footage it seemed to work with the song. I can’t say that I was thinking about anything specifically when I recorded „Over You”, it came from the general longing of my teenage years, but I can definitely say I miss the golden state."

After decades on the road and the never-ending hustle of life as an artist, LOU BARLOW has tapped into a new confidence in the chaos. In 2021, the concept of balance feels particularly intimidating. Now more than ever, it’s clear life isn’t just leveling out a pair of responsibilities. Instead, we’re chasing after a flock of different ideals with a butterfly net. On BARLOW’s new solo album, "Reason To Live", he has come to an understanding of that swirl rather than trying to contain it.

As a long-time indie legend, BARLOW has found a life akin to a middle-class musician. In recent years, he’s moved from Los Angeles back to Massachusetts, where he lives with his wife and three kids. And yet rather than settle into a comfortable malaise or yearn for the open road, BARLOW’s strengthened urgency finds a way to merge the two instincts. "Reason To Live" is shambolic and grand yet intimate and doting, warmly acoustic and crackling with grit. “I had been struggling for a way to connect both my home life and my recorded life, but this record is the first time I've integrated that,” BARLOW says. By folding the many facets of his life into one package, "Reason To Live" radiates with a renewed balance and calm.

That comfort in complexity shines through even in the recording process, with select songs having origins in decades past and others written in the early stages of 2020. BARLOW wrote lead single “Love Intervene” in 2018, and set out to recreate the layered acoustics while adapting the lyrics to his new present. The resulting propulsive track rides on interlocking strumming patterns, BARLOW’s voice as crisp as a New England breeze. “Tide after tide, change is the meaning of life/ It turns any wall into sand,” he exhales, before yet again calling for love to lead the way through.

Album opener “In My Arms” quite literally pulls from BARLOW’s teen years, utilizing a sample of a recording he made in 1982. The track feels stuffed with burnished layers, BARLOW’s dueling guitar solos and unique strumming patterns threading through the verses. “Lyrically, the song is about rediscovering the initial spark to make music,” he says. “I feel like I was finally able to re-embrace my fundamental inspirations to make music.” There are echoes of the four-track wizardry of Sebadoh III and the Sentridoh years, but lyrically BARLOW cracks those layers apart to reflect on his newly layered life.

Even the gruffer themes on the album come delivered in a bronzy sheen. The chorus to “All You People Suck” burns with sincerity and certainty rather than biting venom, his river of acoustic chords makes the conclusion inevitable. BARLOW recorded the track in a hotel bathroom while on tour, and the exhausted frustration breathes easily. “All you people lost/ And the light that draws you in/ Be it torch or burning cross/ Your beginning and your end,” he arcs.

In addition to his trademark acoustic chording, "Reason To Live" utilizes the wide variety of sonic touchstones in BARLOW’s kit. His rise in the indie rock scene may most obviously be tied to his personal experience in hardcore and punk music, but soft rock and disco were swirled into the mix as well. As such, the nostalgic “Maumee” (about the river that runs through Ohio, near where BARLOW was raised) thumps along on a soft folksy wave, while “Thirsty” could comfortably be amped into a bloodthirsty metal cut. “I wanted to make personal soft rock songs in a way that makes people feel extremely uncomfortable,” BARLOW laughs. “I always wanted to bring the raw, personal sensibility of a hardcore song into an acoustic mode.”

The multitude of whirring messages of "Reason To Live" are united by BARLOW’s roiling multilayered arrangements and the understanding that change is inevitable--and that it can bring you a new reason to live in the darkest times. “This album is me really opening up, and the album follows that through its many different themes,” he says. “Some of my other work could be almost claustrophobic in its insistence on being all tied together but there’s space for people to live inside these songs.”

After albums with SEBADOH, DINOSAUR JR., FOLK IMPLOSION, and under his own name, listeners may have felt they knew the construction of a BARLOW song, even that they knew BARLOW himself. “People have this vision of me as this heartbroken, depressed guy, but this record feels so true to who I am, to this rich life I now have full of people I love,” he says. “The songs culminated over the last five years to show that music has returned to its central comforting role in my life. Now I’m home.”
Album Artwork
Track list
In My Arms
Reason To Live
Why Can’t It Wait
Love Intervene
Privatize
I Don’t Like Changes
Clouded Age
Over You
How Do I Know
Cold One
Thirsty
Maumee
Lows And Highs
Paws
Tempted
All You People Suck
Act Of Faith
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