Listen




Banner, 120 x 600, mit Claim


Joan Of Arc - Tim Melina Theo Bobby

Joan Of Arc- Tim Melina Theo Bobby

Joyful Noise / Cargo
VÖ: 04.12.2020

Unsere Bewertung: 7/10

Eure Ø-Bewertung: 7/10

In Chicago sagt man Tschüss

Andrea Bocelli und Sarah Brightman wussten schon 1996, wie man es am besten sagt: Time to say goodbye. Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei und so weiter, und so fort, und überhaupt. Nicht alles dauert ewig. Und mit ein bisschen Glück hatte man vor dem Ende, nun ja, eben ein bisschen Glück. Tim Kinsella dürfte sich durchaus glücklich schätzen. Der musikalische Alleskönner und -macher, Mastermind von gefühlt 17 Bands im Indie-Rock- und Emo-Bereich, lebt seit Teenager-Tagen seinen Traum – und trägt jetzt abermals ein Projekt zu Grabe. Zu makaber? Mag sein. Aber es ist ja auch wirklich traurig, dass Joan Of Arc pünktlich zum Abschluss ihres 25. Geburtstags den Hut ziehen. Immerhin: Als Trostpflaster gibt es ein Album zum Abschied, und das hört sich richtig gut an.

Anders als der etwas durchwachsene Vorgänger "1984" ist "Tim Melina Theo Bobby" nämlich wieder vielmehr von der Sorte Gutpunch, wie man ihn von Joan Of Arc um die Jahrtausendwende am liebsten mochte. Veredelt wird das alles zudem von einer Art Nachruf, den der Lyriker und Kulturkritiker Hanif Abdurraqib anlässlich des Abschieds verfasst hat: "If there is anything clear to me right now, it is that our endings are not always our endings. It is the summer of 2020 as I write this, and I didn’t know that the last time I walked out of a crowded music venue in the late winter of this year would be the last time for what feels like ages. It is good to determine your own endings, I think." Recht hat der Mann. Kinsella & Co. lassen auf diese tollen Worte ebenso tolle Taten folgen, denn: Der Opener "Destiny revision" schnappt sich seinen Hörer bereits in den ersten Sekunden und zieht ihn zurück in die Vergangenheit. Ende der Neunziger, als alles anfing nach, ja, einem anderen Abschied (dem vorläufigen Ende von Kinsellas allererster Band Cap'n Jazz) und sich neu und aufregend anfühlte.

Da flimmert vorm geistigen Auge noch irgendein US-amerikanischer College-Film, spürt man das Flanellhemd auf der Haut, riecht man das Innere eines Highschool-Spindes, obwohl man einen solchen natürlich nie wirklich hatte. Einen solchen Effekt muss man erst mal hinkriegen mit der reinen Kraft der Musik. Kein Problem für Kinsella. Auch "Karma repair kit" wagt den Spagat zwischen Vergangenheit und Gegenwart, während sich das psychedelisch angehauchte "Land surveyor" an den verschrobenen Nullerjahren orientiert. Noch abgedrehter wird es in "The dawn of something", das mit allerlei lustig-krachenden Elementen für maximale Anspannung sorgt und doch gleichzeitig auch immer wieder mit einer lieblichen Melodie zum Hörer durchdringt, ihm gut zuredet, ihn bei Laune hält. Für diese Art von Experiment bleibt man doch gern noch auf eine Tasse Kaffee oder zwei.

Freilich liegt in den neuen Songs nicht mehr diese stürmische, rohe Kraft, wie man sie noch vom Zweitling "How memory works" aus dem Jahr 1998 in Erinnerung hat. Müssen sie ja auch nicht. So einen wahnsinnig mitreißenden Hit wie "Rising horizon" hat Kinsella seit mindestens 20 Jahren nicht mehr veröffentlicht, und so rotzfrech, das gute Stück an ausgerechnet vorletzter Stelle zu platzieren, kennt man ihn auch schon lange nicht mehr. Und so bleibt dem basslastigen "Upside down bottomless pit" die große, traurige Ehre zuteil, als Rausschmeißer für das letzte Album von Joan Of Arc zu agieren. Schluss, aus, vorbei. Ein Abschied für immer? Von der Band vielleicht. Von Tim Kinsella? Unwahrscheinlich. Von dieser Liebe aus Jugendzeiten? Niemals.

(Jennifer Depner)

Bei Amazon bestellen / Preis prüfen für CD, Vinyl und Download
Bei JPC bestellen / Preis prüfen für CD und Vinyl

Bestellen bei Amazon / JPC

Highlights

  • Destiny revision
  • Karma repair kit
  • Rising horizon

Tracklist

  1. Destiny revision
  2. Something kind
  3. Karma repair kit
  4. Creature and being
  5. Land surveyor
  6. Feedback 3/4
  7. The dawn of something
  8. Cover letter song
  9. Rising horizon
  10. Upside down bottomless pit

Gesamtspielzeit: 32:09 min.

Album/Rezension im Forum kommentieren (auch ohne Anmeldung möglich)

Einmal am Tag per Mail benachrichtigt werden über neue Beiträge in diesem Thread

Um Nachrichten zu posten, musst Du Dich hier einloggen.

Du bist noch nicht registriert? Das kannst Du hier schnell erledigen. Oder noch einfacher:

Du kannst auch hier eine Nachricht erfassen und erhältst dann in einem weiteren Schritt direkt die Möglichkeit, Dich zu registrieren.
Benutzername:
Deine Nachricht:
Forums-Thread ausklappen
(Neueste fünf Beiträge)
User Beitrag

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 26212

Registriert seit 08.01.2012

2020-11-24 20:31:02 Uhr - Newsbeitrag
Frisch rezensiert.

Meinungen?

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 26212

Registriert seit 08.01.2012

2020-09-23 19:29:26 Uhr - Newsbeitrag
JOAN OF ARC ANNOUNCE FINAL ALBUM
TIM MELINA THEO BOBBY
OUT DECEMBER 4, 2020






After a legendary 25-year career, Joan of Arc have today announced their final album, Tim Melina Theo Bobby, to be released on December 4th, 2020.

Written and recorded by the band—Melina Ausikaitis, Bobby Burg, Theo Katsaounis, and Tim Kinsella—and featuring frequent collaborators Jeremy Boyle, Jenny Pulse, Nate Kinsella, and Todd Mattei, Joan of Arc’s final bow is the product of a band recognizing its run had reached its end, and was made knowing that this would be the group’s last.


Lead single “Destiny Revision” is out today alongside its accompanying video, comprised of point and shoot photos taken by Burg in cities throughout various tours, from Detroit to Prague, as well as Rijeka, Tokyo, and beyond. “Prominently featured is the legendary Berghain in Berlin, where we played our last show,” Burg notes.



Of the song, Kinsella explains:
“‘Destiny Revision’ was a personal song when it was written a couple years ago, about winging it when your life fails to play out as you'd imagined. Unfortunately that simple sentiment now has a much more expansive and darker resonance as all of us in America face a fascist administration using the pandemic as an opportunity to consolidate power, and we all struggle to imagine our futures.”


Writer and poet Hanif Abdurraqib is a witness to the Joan of Arc experience, writing in tribute, “if one listens closely enough on this album, you hear the evolution of a set of musicians, who still have so much to offer the world, even if it isn’t in this container that some of us have gotten used to hearing them in; as Good Fuck, the duo of Tim Kinsella and Jenny Pulse, or Aitis Band, the project of Melina Ausikaitis, Theo Katsaounis, and Bobby Burg. There’s a dexterity, a calm, and a maturity to the sounds running through this album that have me excited to see whatever is on the horizon.”
Read the rest of Hanif’s essay below.


More on Joan of Arc's Tim Melina Theo Bobby:
Even now, if you weren’t there, I think it’s hard for people to understand how lucky they were to be in the room during Joan of Arc shows. Especially in the early 2000s, for me and my pals in the Midwest. The band played a show in Bowling Green, Ohio in 2000. I remember it because only one person in my crew had a car, and we weren’t supposed to be making that long of a drive on what was almost certainly a school night. And so we knew, upon our leaving, that trouble would be waiting for us whenever we decided to return. But it didn’t matter. Someone had told one of us that we must see this band, and so it became clear that we had to see the band.

Joan of Arc consistently occupied that space for me and for so many people I loved. Prolific – almost spilling from one album directly into another before anyone could catch their breath – but also a band someone had to see to believe. A band that, in my corner of the midwest, people would line up to see live. Their shows, a type of controlled chaos. A chaos that required a close and gentle ear, or else one might miss the delicate daggers of lyric woven into the walls of sound, the walls of slow movement.

If there is anything clear to me right now, it is that our endings are not always our endings. It is the summer of 2020 as I write this, and I didn’t know that the last time I walked out of a crowded music venue in the late winter of this year would be the last time for what feels like ages. It is good to determine your own endings, I think. For yourself, but also for the sake of whatever comes next. What I always loved about Joan of Arc, and what I still love about them now, is that the project of the band itself always felt like an experimental intersection of its members interests. As prolific of a band as they have been, none of the albums sounded the same, none of the albums imagined themselves as too big to fail in the name of trying something new. They always felt, to me, like more of a collective than anything else. A smattering of gifted contributors, fighting their way through their own creative whims. Tim Melina Theo Bobby, Joan of Arc's final album, might be their most personal and adventurous to date, culminating the band's many inspired, divergent sounds into one self-reflective, conclusive statement.

I never thought aging would bring gratitude. I come from a place, from a scene, where people were lost, where institutions crumbled, where bands I loved became obsolete, or chased checks so far and for so long that no one could see them anymore. And, for this, I have gratitude to have lived long enough to have my living intersect with one last Joan Of Arc album. To have the band going out on their own terms, still steeped in their own sound. Melancholic, but biting. Cynical, but also witty. A sonic forest that is both comfortable, but also a little treacherous.

I used to mourn moments like this. Letting go of a beloved band. I used to imagine these types of endings as only a single thing: a withdrawal, or something I adored slowly vanishing. But a listener can hear in this album that these people still love making music together. They’re still excited by how far they can push each other creatively. And to know that and still decide that you have given all you can give as a band is a real gift. It is better this way, to lay a project down at the feet of fans, and listeners, and have it treated with joy, and not sadness.

And also, if one listens closely enough on this album, you hear the evolution of a set of musicians, who still have so much to offer the world, even if it isn’t in this container that some of us have gotten used to hearing them in; as Good Fuck, the duo of Tim Kinsella and Jenny Pulse, or Aitis Band, the project of Melina Ausikaitis, Theo Katsaounis, and Bobby Burg. There’s a dexterity, a calm, and a maturity to the sounds running through this album that have me excited to see whatever is on the horizon.

Musicians owe growth to themselves, they owe exploration, and excitement, and eager noise-making to themselves. Whatever fans get out of that, at the end of the day, is something we should all be grateful for. And in the case of Joan of Arc, we got over two decades of it. And I will always get to tell people that I was around for some of it. That I defied time and responsibilities and drove into a night that this band I loved was on the other side of. That I scrawled lyrics on a bathroom mirror using a marker someone left on a club’s sink. That I felt a little more alive and a little less alone. I’m glad to cherish that, even though this band will never take a stage again. And I’m glad for this offering. This soundtrack during a moment of isolation, to populate my most empty corners.

Joan of Arc - Tim Melina Theo Bobby
(December 4th, 2020 - Joyful Noise Recordings)
1. Destiny Revision
2. Something Kind
3. Karma Repair Kit
4. Creature and Being
5. Land Surveyor
6. Feedback 3/4
7. The Dawn of Something
8. Cover Letter Song
9. Rising Horizon
10. Upside Down Bottomless Pit

Old Nobody

User und News-Scout

Postings: 3656

Registriert seit 14.03.2017

2020-09-23 17:32:21 Uhr
Oh, das ist schade.
Hab die mit dem letzten Album erst entdeckt und in der für mich insgesamt durchwachsenen Diskographie einige großartige Songs kennen und lieben gelernt.
The Gap ist mein Lieblingsalbum

Der neue Song gefällt mir gut

Jennifer

Mitglied der Plattentests.de-Chefredaktion

Postings: 4711

Registriert seit 14.05.2013

2020-09-23 16:32:10 Uhr - Newsbeitrag
Kommt am 4. Dezember. Das neue Album wird leider auch das letzte sein.

Zum kompletten Thread

Hinterlasse uns eine Nachricht, warum Du diesen Post melden möchtest.

Bestellen bei Amazon

Weitere Rezensionen im Plattentests.de-Archiv

Threads im Plattentests.de-Forum

Anhören bei Spotify