Senses Fail - Pull the thorns from your heart

Senses Fail- Pull the thorns from your heart

Pure Noise / Soulfood
VÖ: 30.06.2015

Unsere Bewertung: 3/10

Eure Ø-Bewertung: 7/10

Überflüssig

Manchmal fühlt man sich als Rezensent wirklich ein kleines bisschen überflüssig. Zumindest wenn man mit der undankbaren Aufgabe betraut wurde, doch bitte ein paar Sätze zum neuen Album von Senses Fail abzuliefern. Nun, es heißt "Pull the thorns from your heart." Und es klingt immer noch genauso unverwechselbar nach Senses Fail, wie es auch die fünf Alben davor getan haben. Kollege Sven Cadario schrieb über diesen Sound vor über zehn Jahren: "Es wäre jetzt nur allzu einfach zu sagen, dass man so etwas schon im Dutzend im Plattenregal stehen hat. Einfach nicht mehr braucht. Doublebass, Punk, Lala, Schrei und Singsang. Aber so einfach ist das dann doch nicht."

2015 hingegen ist es so einfach. Man muss der Band um James "Buddy" Nielsen beinahe Respekt dafür zollen, so lange auf das gleiche Pferd gesetzt zu haben. Und weiterhin zu setzen. Obwohl es bislang noch keinen Blumentopf gewonnen hat. Was sich auch im nunmehr sechsten Anlauf nicht ändern wird. Obwohl man sich merklich Mühe gibt. Die staubtrockene Produktion darf sich mit dem Prädikat "State of the Art" schmücken, die Songs versuchen ihr Bestes, wenn es darum geht, ordentlich den Lukas zu hauen. Und genau dabei schlagen sie mit beängstigender Präzision knapp daneben. Kein einziger, wirklich kein einziger der harten Brocken vermag wirklich zu überzeugen. Über allem liegt eine Trägheit, stets spürt man einen ganzen Eimer Sand im Getriebe. Und schließlich muss man einen Song wie "Take refuge" ertragen, der "Do you wanna break the chains?" fragt und selber nie den Eindruck macht, er könne auch nur ein billiges Fahrradschloss aufbrechen. Und wenn sich der Titeltrack ein wenig später damit begnügt, biedere Standards aneinanderzureihen, muss man schon wieder einen Satz aus dem Jahr 2004 heranziehen: "Man könnte meinen, Senses Fail sind nur Parodie."

Jedenfalls waren sie nie näher dran, eine solche zu sein. Zur Rettung eilen in solch dunklen Stunden überraschenderweise die poppigen Momente. "Carry the weight", das mit seiner luftigen Struktur in den lila Wolken des Artworks schwebt und dennoch fernab jeglicher Peinlichkeit bleibt, zum Beispiel. Oder "Wounds", das zwar furchtbar klebrig beginnt, sich aber doch noch zu kraftvollen Momenten aufrafft. Ansonsten ist nicht viel los mit "Pull the thorns from your heart". Und wenn sich ganz zum Schluss "My fear of an unlived life" als abgrundtief peinliche Screamo-meets-Nickelback-Ballade entpuppt, muss der Rezensent ein drittes mal den alten Text zitieren und meint dennoch die Band und nicht sich selbst. Überflüssig!

(Martin Smeets)

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Highlights

  • Carry the weight

Tracklist

  1. The three marks of existence
  2. Carry the weight
  3. The courage of an open heart
  4. Wounds
  5. Take refuge
  6. Surrender
  7. Dying woods
  8. The importance of the moment of death
  9. Pull the thorns from your heart
  10. We all are returning home
  11. My fear of an unlived life

Gesamtspielzeit: 40:58 min.

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solea

Postings: 267

Registriert seit 15.06.2013

2015-07-10 15:56:22 Uhr
Wusste nicht, dass es die Band noch gibt. Aber das brachte mich zum Schmunzeln

""Do you wanna break the chains?" fragt und selber nie den Eindruck macht, er könne auch nur ein billiges Fahrradschloss aufbrechen."

Karussellbremser

Postings: 2

Registriert seit 20.06.2015

2015-07-10 13:18:58 Uhr
Kann mich zote da nur anschließen. Renacer und das neue Album klingen mal so garnicht nach den Senses Fail der vorherigen Alben. Vielleicht liegt es daran, dass Buddy Nielsen der Einzige ist, der noch von der Originalbesetzung übrig geblieben ist. Seitdem sie mit Renacer auf diesen härteren Hardcore-lastigeren Sound setzen find ich die Band wieder richtig interessant. Life Is Not A Waiting Room und The Fire waren da schon eher mittelmäßig.

zote

Postings: 12

Registriert seit 21.06.2013

2015-07-09 17:49:32 Uhr
zur Rezension: Sorry, aber wo bitte klingt diese Band noch wie auf den ersten Alben? Klar, es gibt hier und da noch Gesang, aber seit der letzten Platte hat die Band eine viel HC-lastigeren Sound. Ob man das mag oder nicht.

Armin

Postings: 14247

Registriert seit 08.01.2012

2015-04-29 21:43:55 Uhr
SENSES FAIL WILL RELEASE SIXTH STUDIO ALBUM "PULL THE THORNS FROM YOUR HEART" ON JUNE 30TH
Los Angeles, CA – Influential post-hardcore band Senses Fail has announced they will be releasing their highly anticipated sixth studio album titled "Pull The Thorns From Your Heart" on June 30th via Pure Noise Records. As a teaser of what’s to come, the band has partnered with Noisey.com to reveal the record’s first new song and video for their track “The Importance of the Moment of Death”.
The new record can be pre-ordered now at SensesFail.MerchNow.com.

Listen “The Importance of the Moment of Death” on Soundcloud.
https://soundcloud.com/purenoiserecs/senses-fail-the-importance-of-the-moment-of-death/s-dFSoW



Senses Fail frontman Buddy Nielsen has spent his entire life carving out his own path, both musically and personally. His devout dedication to Vipassana meditation and studies of Buddhist teachings have allowed him to find peace within himself, embrace his differences and eventually find comfort in his newfound identification as queer. Buddhism and being queer have direct roles in the creation of his band’s new album "Pull The Thorns From Your Heart". “This record is the complete documentation of my transformative spiritual experience from the darkness to the light” says Nielsen “It is the completion of a journey I have been on since I started making music when I was 17. I want this record to be more than just words and music but a blueprint for how through contemplative practice you can come to love, grow and blossom out of the muck of life and into the light. It is not intended to motivate in steps or exact teachings but empower. It is above all a personal story of struggle and realization”.

His journey is told through an intense collection of 11 songs that are sonically a slight departure from Senses Fail’s earlier records while maintaining the passion and delivery that the band’s fans have come to love over the years. “I wanted the heaviness and anger of the record to not be matched with equal words of despair but words that show growth and change” he adds “Most music that represents change and growth is calmer and less abrasive but I wanted to show that friction is what helps spur action. Without the friction, we wouldn't want to change, we would be content. Out of darkness is ultimately the opposite, the light., but without opposition there would be no urge to change. Half the record represents the darkness and half the record represents the light, or the appearing of light, the flowering of what the experience is”.

"Pull The Thorns From Your Heart" is broken up into 4 non sequential acts that are named after Buddhist concepts and teachings, I - Annica & Sacca (Impermanence & Truth, II - Tisarana (The Three Jewels), III - Maransati (Mindfulness of Death) and IV - The Brahmaviharas (The Heavenly Abodes), which provide a blueprint for the overall arc of the record.



The newly released track “The Importance of The Moment of Death” is found in the record’s third act and the video is a personal reflection of Nielsen’s former self. “The video while not directly reflecting on the lyrics or the topic of the song, represents the world I had been living in, unsafe, unwelcoming and down right fucked up” Nielsen explains “It is a mythic representation of how innocence can be forcefully taken away from us as children, leaving us with too much too soon and without the proper coping skills i.e. me! The clown represents an innocence and in this case a lack of innocence, or the mode by which innocence can be lost. The parents represent the guardians, the creators, the ones who oversee our growth from childhood to adulthood and the children, the curious initiates. The clown is actually the one who initiates the cruel and premature journey that the children take from backyard party, to striking out in retaliatory violence. During the party, the children, left unsupervised and to their own devices end up clearly getting into things they shouldn't and being given gifts (by the parents) they shouldn't get. When the clown arrives, he offers them a ritualistic party favor in the form of a piñata. The piñata dates back to the celebratory festivals and offerings of the Aztec god Huitzilopochtli. The ritual is celebrated and instead of their being candy, there is meat and blood. The children eat it up and pass out. They are then transformed from their former ignorant and blissful child states, into a new mode, a new interpretation of their surroundings”.
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